14° Parçalı bulutlu

Ekmek paraları için evleri sırtlarında geziyorlar

Güncel - 9 Ekim 2017 17:38 A A

Diyarbakır’ın merkez Bağlar ilçesi ile Şanlıurfa’nın Siverek ilçesi aralarında yer alan Karacadağ bölgesindeki Ziyaret köyünde çeltik hasadı başladı. Hasat, Kahramanmaraş’a ast Gölpınar köyünden gelen mevsimlik tarım işçilerinin ekmek kapısı oldu. Şehir kent gezerek, evlerini sırtlarında taşıyan ve kurdukları çadırlarda çocuklarıyla birlikte yaşamış Kahramanmaraşlı tarım işçileri, hayatlarını idame ettirebilmek için hasatta çalışıyor. Yılın çeşitli dönemlerinde Diyarbakır, Amasya, Niğde ve Adana’da çalışan işçiler, yalnızca 3 ay köylerini görüyor.

“9 ay elin işlerini yapıyoruz”

Eşiyle birlikte uzun yıllar sonradan mevsimlik tarım işçisi olarak yollara düştüğünü ve içerisinde bulundukları durumun zorluklarını anlatan 4 çocuk annesi Sultan Parladoğmuş, “Çocuklardan biri okuyor ikisi de burada çalışıyor. Eşim okul servisçiliği yapıyordu bu sene anlaşamadılar. Okul servisine gittiği süre parasını vermiyor şirket sahibi. Şimdi çeltik biçiyor adamlar. Biz de burada 60 kişinin yemeğini yapıyoruz. Gece saat 20.00-21.00’e dek çalışıyoruz. 3 ay falan kendi köyümüzde kalıyoruz, sebze falan yetiştirmek için. Ondan sonradan hep böyle elin işlerindeyiz” dedi.

“Rüzgarın sesinden uyuyamıyoruz”

Geceleri rüzgar sesinden uyuyamadıklarını, sabah dek yılan, kirpi, inek gibi hayvanların çadırlara geldiğini anlatan Parladoğmuş, “Çadır hayatı böyle. Geceleri fazla soğuk. Kendimizi yöneticilik ediyoruz şükürler olsun. 20 yıl oldu her hâlükarda ben el işine gitmezdim, eşim giderdi kesintisiz. Çocuklarla biz arada bir gidiyorduk evvelden. Çocuklar burada üşüyor 15-20 gün daha buradayız” diye konuştu.

“İhtiyacımız olduğu için geldik”

Çocuklarının masraflarını çıkarmak için gelen çalışmaya geldiklerini anlatan Börü Derebeyi, fakir oldukları için yollar düştüklerini belirtti. Tarladan dönecek olanların yemeklerini yaptıklarını söyleyen sekiz çocuk annesi Derebeyi, şunları kaydetti:

“Gereklilik olmasa gelmezdik. Burada biz kendimiz yemek yemek yapıyoruz arkadaşla birlikte, bulaşık yıkıyoruz, su ısıtıyoruz. İşçiler geldiler mi banyolarını yapıyorlar. Diğerleri de şelek çekiyor, orak biçiyor. İl il geziyoruz. Yol uzaktan oldu mu çadırlarımızı sırtımızda taşıyoruz. Getirip kuruyorlar, rezillikle, perişanlıkla günlerimiz geçiyor.”

“Kolumuzun kazancını yiyeceğiz başka çıkarı yok”

Sekiz çocuğundan üçünün evlendiğini ikisinin de okuduğunu gösteren Derebeyi, “Tarım işçileri maksimum Amasya’ya giderler orada 10 ay kalırlar. Orada bahçe, sebze işi yaparlar. Oğullarımız asker, kızlarımız kocaya gidiyor biz o kadar dağda yaşıyoruz. Iş değil sigorta yok. Ne yapacağız? Kolumuzun kazancını yiyeceğiz. Çalışacağız 40, 50, 60 liraya, kafamız toprağa inene kadar devam edeceğiz” şeklinde konuştu.